iceland2018.reismee.nl

Oostkust naar Husavik in het noorden

Vanmorgen fris en monter vertrokken richting Borgarfjordur (vogelrots Hafnarholmi) want we gingen de puffins opzoeken, die keischattige papegaaiduikerkes met hun rode snuitje die zo typisch zijn voor IJsland. De verhuurder van onze cabin, een heel sympathieke oerijslander, zei dat we dat zeker moesten doen want het was echt de moeite. Het stond eigenlijk niet op ons programma, maar we hadden er goesting in. Dat uitspattingske bleek uiteindelijk een rit van 70 km te zijn op een onverharde gravelweg waar de tanden uit uwe mond vielen van het gerammel, maar soit. Er zijn 3 miljoen paar puffins in IJsland waarvan er zo een 15000 op die rots zouden zitten. We komen daar dus aan na anderhalf uur rammelen, met gravel tussen onze tanden, en wat bleek? Van die 15000 beesten had ni ene goesting om zich te laten zien, NIET ENE, nada, zip, zero. We hebben daar effe wat verweesd rondgetriepeld, met verrekijker, camera en gsm in de aanslag, maar het mocht niet baten. En het strafste is, dat we daar ook niks konden gaan drinken ofzo, want er was helemaal niks. Alleen zo een festivalwc en een paar verrosselde bootjes. Totaal en utterly niks. Zelfs gene puffin.... Ni te geloven. Er zat niks anders op dan terug naar de auto te wandelen en opnieuw die 70 km af te rammelen. Het was al bijna 1 uur toen we konden beginnen aan onze geplande trip richting Husavik, en we hadden dus niet 1 freaking puffin gezien, grrrrrrr. De rest van de dag was dus vooral on the road met weer een enorme afwisseling in landschap. Het is en blijft onwezenlijk, hoe die landschappen rondom u blijven beklijven. Vandaag vooral veel maanlandschappen, heel ruw en donker, maar ook stukskes knalgroen ertussen met de obligatoire schaapjes en mossen op lava. Echt waar prachtig. We zijn niet veel auto’s gepasseerd vandaag, zalig om te rijden, bijna alleen on the road. Destination was een stuk van het Vatnajokul National Park met de grootste waterval van Europa, de Detifoss. Daar hebben we weer fijn kunnen wandelen en genieten! Ook al was de rit erheen ook weer vol builen en blutsen en gaten, ni te doen. We waren blij met onze Duster want we kwamen onderweg een paar sukkelaars tegen in een klein koekendozeke die amper 40 per uur durfden rijden en dus een halve dag onderweg geweest zijn naar die waterval, haha. We zaten in een gebied dat ook weer veel kloven en geothermische toestanden had, waw dus, en we hebben zelfs effe in een bos gewandeld, ook al bestaat dat bijna niet in IJsland. Er is ook ergens een indrukwekkende canyon in die buurt die we zeker wilden zien, maar die hebben we helaas - net zoals die ellendige puffins - niet gevonden. Uiteindelijk zijn we aanbeland in Husavik, de walvishoofdstad van Europa. Ge zou denken dat daar dus op zijn minst wat leuke winkelkes en cafeekes enzo zijn, maar echt niet hoor. Er zijn drie firmaatjes die walvistochten aanbieden, waarschijnlijk allemaal familie van elkaar, en een stuk of 4 restaurantjes, een tankstation, superette en kerk. That’s about it. Bij ons zouden er ne hoop souvenierwinkelkes, cafes, restaurants en hotels liggen in dat gehucht. Maar die IJslanders hebben duidelijk geen goesting om er iets megacommercieels van te maken en dat vinden we wel iets hebben. Benieuwd of dat binnen tien jaar nog zo gaat zijn..... We zijn iets gaan eten en drinken aan het haventje (ongeveer de grootte van de kanaalkom in Hasselt) en daar werd ons verteld dat de puffins nu in Groenland zitten. Duh. End of story.

vandersteegen marleen

ich lag mich e kriek mé oerlieks verhole

Birgit

Ik heb ook echt moeten lachen....ik zie het al voor mij.... zo ne puffin.
Ik ga da woord nie meer vergeten! ?

swinnen rita

geweldige avontuurlijke verhalen en zijt maar blij met uwe Duster. Het bier lijkt daar niet slecht te zijn te zien aan de maat van uw bestelling. Geniet nog fijn dat doe ik ook met jullie verhalen. Kiss.

Lieve

You made my day! Lach mij te pletter met je verslag. IJsland moet een hilarische regio zijn. Anyway mijn dag luid lachend beginnen thank you verry much! Al een haka gezien?

Sally Dewallef

We hebben de tijd van ons leven hoor en zijn zwaar onder de indruk van dit prachtige land! We hebben ons er al overvgezet dat we gene puffin hebben gezien, haha. Haka? Bedoel je misschien hakarl? Half rotte gefermenteerrde haai? Neen, dank je, we hebben beslist om,dat niet te gaan proeven, en die rottende schaapskop met ogen ook niet. Wist je dat ze hier ook puffin eten? Dat gaan we waarschijnlijk wel doen ?

Lea Vanschoenwinkel

Je verhaal is subliem, misschien even naar Groenland oversteken voor de puffins!!!!!!!grrrr