iceland2018.reismee.nl

Noord-IJsland

Vanmorgen wakker geworden met een blauwe lucht, maar het was wel berekoud. Wat een verschil met die soepmist en ijzige regen van gisteren... De rit van vandaag : van Husavik naar Hvammstangi, zo'n 300 kilometer naar het Westen. Onze eerste stop was nog maar eens een foss maar wel een hele schone, de Godafoss. Na die overdosis natuurpracht van de laatste dagen hadden we precies een beetje goesting in beschaving gekregen en die vonden we min of meer in Akureyri, de tweede grootste "stad" van IJsland. Akureyri ligt aan een mooie fjord - we besparen jullie de naam - en is omgeven door bergen. Mooie locatie dus. Het was effe plezant om weer een paar winkelkes te zien maar ook niks om over te stoefen. Leuk detail : de stoplichten zijn allemaal rode hartjes, een poging om de mensen wat op te beuren na de financiële crisis van 2008. Back on the road dan maar... en dat blijft de place to be om de echte parelkes van IJsland te ontdekken. Een prachtige slingerende kustweg tussen de bergen in allerlei kleurschakeringen...baaikes met op de voorgrond grazende wilde paardjes en uiteraard duizenden schaapkes. Heel af en toe een eenzaam kleurrijk huisje of boerderijke, en vooral heel veel rust en stilte. Hopelijk hebben we genoeg zen getankt om thuis nog wat over te hebben. Volgende halte het schiereiland Vatnsnes. We zijn dat ding helemaal rondgereden om te genieten van de seascapes. Blijkbaar kan je daar veel zeehonden zien liggen. Wij zagen er uiteraard gene ene, maar na de puffin affaire raakte ons dit niet meer. Dan zijn we op zoek gegaan naar ons huiske, een dikke 10 km van de bewoonde wereld, knal aan zee en geen kat in de buurt. Alleen de boer/ eigenaar zelf die een paar 100 meter verder woont en een hoop paarden, koeien en schapen heeft...dat huiske kon echt niet heerlijker liggen en is supergezellig... we worden er zowaar stil van. We voelen ons zo " blessed" dat we bijna geloven dat we dadelijk een tros puffins voorbij gaan zien dobberen met het Noorderlicht op de achtergrond.